• Hvit Facebook Ikon
  • Hvit Instagram Ikon
  • Linkedin - Hvit Circle
Send us a message

© 2019 Vault Studios AS

En innramming litt utenom det vanlige

I sommer skrev vi om en av våre favorittkunstnere, Harland Miller, og hans siste lansering på trykkfronten. https://www.vaultstudios.no/nyheter/harland-miller-med-nytt-trykk


Vi er så heldige å ha en god kunde hos oss som sikret seg dette trykket, og kom til oss for å ramme dette inn.

Da dette i utgangspunktet er et dyrt trykk, med godt potensiale for videre verdistigning, ønsket kunden å ramme dette inn tryggest mulig. En god innramming vil være reverserbar og ikke skade trykket, men det finnes forskjellige grader av dette. For denne innrammingen valgte vi å ta i bruk vår papirkonservator. Hun har tidligere jobbet som konservator hos KODE, og har en mastergrad i konservering av kunst på papir og silke.

Med hennes kunnskap om å bevare gamle verk av blant annet Munch i museet, vil innrammingen bli på en annet nivå enn de rammene vi vanligvis gjør.

Forskjellen med en slik innramming er at man i enda større grad fremtidssikrer kunsten sin, og får en presentasjon av kunstverket uten sidestykke.


Denne artikkelen lager vi for å gi kundene og leserne våre et større innblikk i en prosess fremmed for mange.


Innrammingen begynte den dagen det kom en enorm trekasse inn i galleriet fra England. Trykket vi skulle ramme inn var den store utgaven av motivet, så selve trykket alene har størrelsen 176 x 120 cm. Etter utpakking var det tid for inspeksjon. Ved inspeksjon ble det klart at trykket trengte litt mer tid for å tørke. Som man ser på bildene ligger trykksverten tykt på arket, og dette var rett og slett ikke tørt. Dette på tross av at trykkeriet ventet en god stund med å sende det av nettopp denne grunn.


Videre var det oppe til diskusjon hva slags ramme det skulle settes på bildet. I utgangspunktet var kunden innstilt på en hvit ramme, men etter litt prøving og tips fra oss endte det opp med en grå ramme med grå bakgrunn. Det er ikke det vanligste valget, og sannsynligvis er dette det eneste av dette trykket rammet inn med grå ramme. Men fargene i trykket kom uvanlig flott frem med gråfarge rundt så valget ble plutselig enkelt.

Prøving av lister og bakgrunn mot trykket

Et uvanlig valg som derimot ble gjort er at bakpappen og avstandslistene skal trekkes i grått stoff. Dette gir en annen overflate, med mattere utseende enn hvis vi hadde valgt oss grått passepartout og treverk. En annen vurdering som tas med er at vi på denne måten kan lage helt syrefrie avstandslister. Vanlige avstandslister i treverk inneholder kjemikalier som vil lekke ut over tid. Dette er normalt ingen grunn til bekymring, men i dette tilfellet gikk vi dette ekstra steget. Avstandslisten måtte da "hjemmelages" av passepartoutplater som senere ble trukket i stoff.

Avstandslister produsert og trukket i stoff

Trykket skal altså rammes inn flytende i rammen, siden det har trykksverte helt ut i kanten på arket hele veien rundt. For å feste trykket i en slik innramming pleier man vanligvis å benytte seg av en syrefri tape eller lim.

Men den metoden som bør benyttes dersom det er litt dyrere arbeider er japansk kuozo papir, hvor man blander sitt eget lim av hvetestivelse. Denne metoden er best for papiret og enklest å fjerne i ettertid.

Kuozo-papiret er håndlaget, og finnes i forskjellige tykkelser. På grunn av vekten og størrelsen til dette verket benyttet vi 40g Kuozo-papir. Dette må kuttes til hengsler for hånd og festes til trykket. Vi benyttet oss av 34 hengsler til dette arket, og med et så høyt antall fester vil trykket holde seg flatest mulig over tid.

Det er sikkert fler som har lagt merke til hvordan trykk i flytende innramminger har en tendens til å bølge seg mellom hengslene. Hele prosessen kan du se i bildekarusellen under.


Så måtte vi kle det syrefrie foamboardet som trykket skulle festes til i stoff. Her benyttet vi syrefritt akryllim, som vi aktiverte ved å benytte strykejern.


Så var tiden kommer for å putte alt sammen. Dette startet med å putte trykket over på foamboardet, sentrere det og feste det fast ved hjelp av nåler. Etter dette måtte vi måle opp alle festene slik at vi fikk kuttet hull i foamboardet til hengslene. Prosessen kan du se under.

Deretter ble hengslene festet på baksiden ved hjelp av samme metode som trykket. Det som er greit å merke seg her er at alle stegene har sine tørkeperioder, som også avhenger av temperatur og luftfuktigheten i rommet. Limet som festet stoffet til foamboardet hadde 3 dager til tørk, hengslene må ligge over natta og så videre.


Til slutt var det tid for å putte alt sammen.

Denne prosessen med å feste avstandslistene inne i ramma, innenfor glasset. Glasset som ble valgt til innrammingen er 4,5mm tykt akrylglass med 99,9% UV-beskyttelse, "optimum museum acrylic".

Dette har også antirefleks og er uknuselig. Når man kommer opp i denne størrelsen er det også et stort pluss at det veier betydelig mindre enn vanlig glass. Baksiden av medaljen er at det koster vanvittig mye mer enn vanlig glass. I denne størrelsen kommer glasset alene på mer enn 50.000,-

Selve festingen av kunstverket inn i ramma foregikk på vanlig metode, og ble avsluttet med en aluminiumstape.


Det ferdige resultatet ble majestetisk, og kunden ble veldig fornøyd. Ved hjelp av glasset er dette nå en ramme man alene kan flytte rundt, tross størrelsen som endte på bortimot 200 x 140 cm. Det vil også være mindre hodebry ved eventuell frakt, da glasset er uknuselig.

Vi takker for tilliten og håper dette er med på å gi den som leser dette litt mer innblikk i hvordan en seriøs innrammingsjobb gjøres.


Trenger du en innramming? Ta kontakt med oss på siden eller send en mail til post@vaultstudios.no så hjelper vi deg gjerne!


284 visninger